Drie toegankelijk websites van Zwolse horecaondernemers
Vanaf 23 september 2020 zijn alle overheidsinstanties verplicht om voor hun websites en apps een toegankelijkheidsverklaring op te stellen en te publiceren. Toegankelijk Zwolle heeft deze aanleiding gebruikt om horeca-ondernemers te inspireren om ook hun website toegankelijk te maken. Want iedereen kan een potentiële klant zijn. Is het niet in de fysieke omgeving, dan wel in de digitale omgeving.
Digitale toegankelijkheid
Wanneer het gaat over toegankelijkheid wordt er al snel gedacht aan de bereikbaarheid en bruikbaarheid van een gebouw of openbare ruimte. Is de entree van een gebouw gelijkvloers of voorzien van een hellingbaan, zodat iemand in een rolstoel naar binnen kan? Is er een openbaar (invalide)toilet voor mensen met buik-/darmproblemen? Zijn er vrije geleide lijnen of gidslijnen, zodat mensen met een visuele beperking de weg kunnen vinden op straat? Is er een duidelijke (weg)bewijzering voor bijvoorbeeld mensen met autisme? Allemaal stuk voor stuk belangrijke aspecten, die ervoor zorgen dat iedereen zo zelfstandig mogelijk mee kan doen aan de samenleving.
Maar toegankelijkheid gaat niet alleen over de fysieke (leef)omgeving. Het internet en het gebruik van websites en apps krijgt een steeds grotere rol in ons dagelijks leven. Zeker nu ook in coronatijd, waarin mensen vaker en sneller online winkelen, eten bestellen en hun boodschappen doen. Daarmee wordt ook de digitale toegankelijkheid steeds belangrijker. Maar hoe richt je je website of app zo in dat iedereen er gebruik van kan maken, zodat iedereen jouw dienst of product bij je af kan nemen?
Vanaf 23 september 2020 zijn alle overheidsinstanties verplicht om voor al hun websites en apps een toegankelijkheidsverklaring op te stellen en te publiceren. In deze verklaring staat welke maatregelen de organisatie neemt, inclusief planning, om de website toegankelijk te maken en te houden. Met als reden dat iedereen de sites van overheidsinstanties goed moet kunnen gebruiken. Meer informatie hierover is te vinden op www.digitoegankelijkheid.nl. Toegankelijk Zwolle heeft deze aanleiding gebruikt om horecaondernemers te inspireren om ook hun website toegankelijk te maken. Want iedereen kan een potentiële klant zijn. Is het niet in de fysieke omgeving, dan wel in de digitale omgeving.
Wanneer is een website toegankelijk?
De ervaringsdeskundigen van Toegankelijk Zwolle hebben, na het volgen van een training, alle websites van de horecaondernemers in Zwolle geschouwd. Een hele klus, maar ontzettend leuk om te doen! Waar hebben we zoal op gelet:
- Is de website zonder muis te gebruiken, dus met de tab- en pijltjestoetsen?
Voor mensen met een beperkte handfunctie kan het lastig zijn om een muis te gebruiken. Door middel van de tab- en pijltjestoetsen kunnen zij de website makkelijker gebruiken. Hetzelfde geldt voor mensen met een visuele beperking. In combinatie met een spraakcomputer en de tab- en pijltjestoetsen weten zij een website door te nemen.
- Is er een helder menu met zoekfunctie?
Een helder menu is een belangrijke basis voor de weg vinden op een website. Denk aan een paar kopjes, zonder uitklapmenu. Sommige mensen raken makkelijk het overzicht kwijt op een website, voor hen is het makkelijk om middels de zoekfunctie toch de informatie te vinden die willen weten.
- Zijn er duidelijke en herkenbare links en knoppen?
Hierbij geldt eigenlijk hetzelfde als bij een helder menu. Het is belangrijk dat links en knoppen duidelijk te vinden en goed zichtbaar zijn. Denk aan een opvallende contrasterende kleur en een vergroot lettertype.
- Zijn de links en knoppen voorzien van een beschrijving?
Links en knoppen kun je voorzien van een beschrijvende tekst, wanneer de website gebouwd wordt. Deze beschrijvende tekst wordt voorgelezen door de spraakcomputer van mensen met een visuele beperking. Zo weten zij naar welke informatie de link of knop hen leidt.
- Kan eventuele audio en video zelf aan- en uitgezet worden?
Voor mensen die moeite hebben met prikkels verwerken of snel het overzicht kwijt zijn, is het prettig om zo min mogelijk audio en video te gebruiken. Mocht dit wel aanwezig zijn, dan is het zelf kunnen bedienen hiervan een mogelijkheid om het aantal prikkels te verminderen.
- Zijn de video’s voorzien van ondertiteling?
Wanneer video’s voorzien zijn van een ondertiteling kunnen ook mensen met een auditieve beperking begrijpen wat er gezegd wordt.
- Zijn de afbeeldingen voorzien van een ALT-tekst?
Bijna elke website gebruikt afbeeldingen ter ondersteuning aan de tekst of ter afwisseling. Deze afbeeldingen kunnen, tijdens het bouwen van de website, voorzien worden van een ALT-tekst. Deze ALT-tekst is een korte beschrijving van de afbeelding. De spraakcomputer van mensen met een visuele beperking leest deze ALT-tekst voor, zodat ook zij weten wat er op de afbeelding te zien is. Vaak zijn deze ALT-teksten nu niet ingevuld, waardoor de spraakcomputer een lange code voorleest en het gebruik van de website niet vriendelijker maakt.
- Wordt er simpele en begrijpelijke taal gebruikt?
Voor mensen die anderstalig of laaggeletterd zijn, is het van belang dat er op een website simpele en begrijpelijke taal wordt gebruikt. Tevens is het van belang dat de tekst kort en bondig is. Want ook veel tekst, zijn extra prikkels en maakt dat er moeilijk overzicht te houden is op de website.
- Kan er op meerdere mogelijkheden gecommuniceerd worden?
Voor mensen die stotteren of auditieve beperking hebben, is het prettig wanneer er gechat of gemaild kan worden voor een vraag of reservering. Terwijl voor mensen die laaggeletterd zijn het fijn is wanneer zij kunnen bellen. Wat ook goed werkt is vanaf de website een link die direct bellen of mailen mogelijk maakt, dat scheelt een extra handeling.
- Is er genoeg contrastkleur tussen de achtergrond en de tekst?
Voldoende contrastkleur betekent dat de kleur van de tekst en achtergrond goed afsteken ten opzichte van elkaar. Belangrijk daarbij is ook het gebruik van een beperkt aantal kleuren. Dit maakt de tekst makkelijker te lezen voor mensen die laaggeletterd zijn, maar ook voor mensen die slechtziend zijn.
- Wordt er gebruik gemaakt van tussenknoppen (zoals ‘lees meer’) en opsommingen?
Een tekst wordt overzichtelijker wanneer er gebruik gemaakt wordt van opsommingen en van tussenknoppen (zoals ‘lees meer’). Bij een tussenknop kan iemand zelf bepalen om de hele tekst wel of niet te lezen, zonder direct geconfronteerd te worden met een lap tekst.
- Wordt er een alternatief voor CAPTCHA gebruikt?
Soms wordt er na het maken van een bestelling of reservering om het invullen van een CAPTCHA gevaagd, ter beveiliging. Dit kan het aanvinken van een bepaalde afbeelding zijn of binnen een bepaalde tijd een lettercode overtypen. Echter niet voor iedereen zijn deze afbeeldingen te lezen of is het tijdslimiet te kort om de lettercode goed in te kunnen typen. Door een alternatief aan te bieden, kunnen zijn wel de bestelling of reservering plaatsen.
- Zijn de tekst en afbeeldingen aanpasbaar in grootte?
Voor mensen die slechtziend zijn, is het prettig om de tekst en afbeeldingen te kunnen vergroten. Een aantal van de slechtziende mensen hebben zelf ondersteuning op hun computer met de mogelijkheid om te vergroten. Er zijn echter ook mensen die deze ondersteuning niet hebben, maar het wel prettig vinden om de grootte aan te kunnen passen. Omdat dit rustiger leest.
- Wordt tekst ondersteunt met pictogrammen?
Het gebruik van pictogrammen ondersteunt de tekst en is onder andere voor mensen met een verstandelijke of cognitieve beperking erg prettig.
Top 3 meest toegankelijke Zwolse horeca–websites
Aan de hand van bovengenoemde punten zijn de ervaringsdeskundigen van Toegankelijk Zwolle op een top drie uitgekomen van meest toegankelijke websites onder de Zwolse horecaondernemers. Bewust wordt gezegd ‘meest toegankelijk’, want voor elke site gelden er nog verbeterpunten. Echter zijn deze drie in de basis al toegankelijk of met een enkele aanpassing goed toegankelijk te maken.
Gandhi – www.gandhizwolle.nl
Met name Gandhi heeft een erg toegankelijke website. Een overzichtelijke site met goede contrastkleuren en een groter lettertype. Er wordt simpel en begrijpelijke taal gebruikt en de tekst wordt hier en daar ondersteunt met pictogrammen. Doordat er geen (bewegende) afbeeldingen of video’s gebruikt worden, is er geen ALT-tekst of ondertiteling nodig. De enige tip die we hebben is de mogelijkheid om direct vanaf de site te kunnen bellen en het toevoegen van een zoekfunctie. Deze laatste tip geldt overigens voor alle sites die er geschouwd zijn.
De Beurs – www.debeurszwolle.nl
Wanneer je via Google de site van De Beurs zoekt, wordt als eerste de site van Tripadvisor en Eet getoond. Daardoor is het voor iemand met een visuele beperking die een spraakcomputer gebruikt erg lastig om op de eigen website te komen. Dus een tip is om te kijken hoe de eigen website als eerste in de zoekopdracht naar voren kan komen. Buiten dat, is de website overzichtelijk en rustig. De buttons en links zijn makkelijk te vinden en er wordt gebruik gemaakt van pictogrammen. Daarbij is er een mogelijkheid om ook per whatsapp te reserveren, wat prettig is voor mensen die stotteren of een auditieve beperking hebben. En vanaf deze site is het mogelijk om direct te bellen met de lunch- en borrelbar. Twee tips die de site nog toegankelijker zouden maken: de kleur van de tekst mocht wat donkerder zijn voor een beter contrast met de achtergrond en de afbeeldingen zijn nu niet voorzien van een ALT-tekst.
Blij – www.blijzwolle.nl
De website van Blij is één van de weinigen (van alle geschouwde sites) die wel de ALT-teksten bij de afbeeldingen hebben ingevuld. Zelfs ook zichtbaar als de muis over de afbeelding gaat. Met name daarom scoort deze site hoger op de toegankelijkheid. Net als de andere twee sites is ook deze site goed te bedienen met de tab- en pijltjestoetsen. Er is een duidelijk menu, met goed zichtbare links en knoppen in eenvoudig contrasterend kleurgebruik. En er wordt specifiek gevraagd om dieetwensen of allergieën door te geven. Toegankelijkheid gaat ook over bejegening en laten weten dat er meegedacht wordt. Een ander voorbeeld hiervan die we bij andere sites zagen, is het aangeven dat assistentiehonden welkom zijn of dat er een invalidetoilet aanwezig is. Wel is er één grote tip voor Blij. Het lettertype is vrij klein en er staat erg veel tekst op de site. Door het lettertype aan te passen en te werken met een ‘lees meer’-tussenknop wordt de site nog toegankelijker.
Tips voor een toegankelijke website?
Ben je nieuwsgierig welke tips en verbeterpunten er voor jouw website zijn, zodat iedereen er goed gebruik van kan maken? Mail voor meer informatie naar info@toegankelijkzwolle.nl of kijk op onze website www.toegankelijkzwolle.nl. De ervaringsdeskundigen kijken graag met je mee. We hopen in ieder geval met dit artikel anderen geïnspireerd te hebben met goede voorbeelden om ook de digitale toegankelijk te verbeteren.
WEEK VAN DE TOEGANKELIJKHEID 2024
In 2024 vindt de Week van de Toegankelijkheid van 7 – 12 oktober plaats. Dit jaar willen we extra aandacht vragen voor het belang van een toegankelijke werkplek. Wat is nodig om fijn te kunnen werken als je in een rolstoel zit, niet goed kunt zien, niet goed kunt horen, gevoelig bent voor drukte of een energiebeperking hebt?