Skip to main content
Geschreven op 14 juni 2022

Waardevol onderwijs!

Een meisje in groep 8 doet een gele bril op die een visuele beperking simuleert. Twee klasgenoten die rechts van haar aan een tafeltje zitten kijken verbaasd en glimlachend naar haar

Onderwijs waarbij kinderen met en zonder beperking samen in één klas zitten, waardevol of niet?

Wij zijn steeds meer overtuigd van wel! Een mooi voorbeeld waarom, is een gastles die we mochten geven aan groep 8 van basisschool de Ark.

Op deze school werd door de kinderen niet gek opgekeken toen een van de ervaringsdeskundige in een rolstoel het schoolgebouw binnen kwam rijden. Waarom niet? Omdat zowel nu als in het verleden een medeleerling op school een rolstoelgebruiker is. Een rolstoel is voor deze kinderen dus een herkenbaar beeld in hun dagelijkse leven. En dan niet bij oudere personen maar gewoon bij jonge mensen, zelfs van hun eigen leeftijd.

Wat waren de ervaringsdeskundigen Bas Brekelmans en Libby Buhrmann onder de indruk hoeveel invloed dit had op de vele vragen die werden gesteld en hoeveel diepgang dit gaf aan het gesprek.

Zo deden ze allemaal heel enthousiast mee met het opzetten van onze brillen die een visuele beperking simuleren. De leerlingen hadden al snel door dat je toch best hoofdpijn krijgt van zo’n bril. Onze ervaringsdeskundige Bas kreeg dan ook de volgende vraag: ‘Heb jij veel hoofdpijn?’ De kinderen luisterde aandachtig naar zijn antwoord.

WEEK VAN DE TOEGANKELIJKHEID 2024

In 2024 vindt de Week van de Toegankelijkheid van 7 – 12 oktober plaats. Dit jaar willen we extra aandacht vragen voor het belang van een toegankelijke werkplek. Wat is nodig om fijn te kunnen werken als je in een rolstoel zit, niet goed kunt zien, niet goed kunt horen, gevoelig bent voor drukte of een energiebeperking hebt?

De laatste blogs